Ah almak halk arasında ah alan kişiye ileride kötü bir şey olacağı şeklinde yorumlanmaktadır. Çünkü mazlum olan kişinin ettiği duanın daha tesirli olduğuna inanılmaktadır. Peki bu durum İslam’da da bu şekilde midir? Hz. Muhammed’in bu konuyla ilgili herhangi bir hadisi var mı diye merak edilmektedir. Ah almak ile ilgili hadisler nelerdir sorusunu cevaplıyoruz…
Ah Almak İle İlgili Hadisler
Ah almak sözü anlamı itibarıyla bir zalimin bir mazluma zulmettikten sonra mazlumun zalimden şikayetçi olmasıdır. Bu yüzden de ah almak zalim için de kötü sonuçların geleceğine işaret olarak inanılmaktadır. Mazlumun da bedduasının tutacağı düşünülmektedir. Bu konuyla ilgili Hz. Muhammed’in de hadisleri merak edilmektedir. Peki ah almak ile ilgili hadisler nelerdir? Açıklıyoruz…
Hz. Muhammed hayatı boyunca her zaman mazlumların yanında olmuş ve onlara destek olmuştur. Bu durumla ilgili de ümmetine birçok tavsiyede bulunmuştur. Hz. Muhammed’in ah almak ile ilgili hadislerinden birisi aşağıdaki gibidir:
“Mazlumun bedduasından kork. Çünkü mazlumun bedduası ile Allah arasında hiçbir engel yoktur.”(Buhârî, Zekât 63, Cihâd 180, Mezâlim 30, 35; Meğâzî 60)
Bu hadiste özellikle zulüm gören bir mazlumun edeceği dua ve bedduanın ne kadar güçlü olduğu vurgulanmaktadır. Bu zulüm yalnızca fiziksel şiddet ile de olmamaktadır. Aynı zamanda bir kişinin haksız yere kalbini kırmak da bir zulümdür.
İnsanlar genellikle zulme veya haksızlığa uğradıklarında zalim olan kişi için beddua etmek istemektedirler. Bu hadiste de mazlumun bedduasını Allah’ın direkt olarak duyduğunu belirtmektedir. Mağduriyet anlarında insanlar Allah’la çok daha yakından irtibat kurmaktadır. Çünkü o an insanlar güçlü bir dayanak noktası aramaktadır. İşte mazlumun bedduasından korkun denmesinin sebebi de budur.
Allah zulmü tüm canlılar için yasaklamıştır. Bu hadis de zalimler için bir tehdit niteliğindedir. Çünkü zalim kişi mazlumdan çekinmese de Allah korkusu varsa bu durumdan çekinecektir.
Bir kutsi hadiste Allah şöyle buyurmuştur:
“Ey kullarım! Ben zulmü kendime haram kıldım ve onu sizin aranızda da yasakladım; sakın birbirinize zulmetmeyin!” (Müsned, V, 160; Müslim, Birr, 55)
Hz. Muhammed’in de bazı rivayetlerde “Allah'ım! Fakirlikten, kıtlıktan, zillete düşmekten, zulmetmekten ve zulme uğramaktan sana sığınırım.” şeklinde dua ettiği bilinmektedir.
Allah’ın ve resulü olan Hz. Muhammed’in birçok yerde zulümden ve mazlumdan bahsetmesi de tesadüfi değildir. Mazluma zulmetmek ve mazlumun ahını almak İslam’da büyük bir günahtır. Bu yüzden de Allah ve resulü insanları bu şekilde uyarmıştır.
Hz. Muhammed’in ah almak ile ilgili bir hadisi de şu şekildedir:
“Sakın zulmetmeyin ve kendinize zulmettirmeyin.” (Müsned, V, 72)
Hz. Muhammed’in bu hadisi üç defa tekrarladığı da rivayet edilenler arasındadır.
Hz. Muhammed’in dualarından birisi de şu şekildedir:
“Allah’ım! Yolculuğun yorgunluk ve sıkıntılarından, kötü bir şekilde dönmekten; iyi durum ve hallerden kötü hallere ve durumlara düşmekten, mazlumun bedduasından, mal ve aileye gelecek kötü görüntülerden de sana sığınırım.” (İbn Mâce, Dua, 20; Tirmizî, Deavat, 42)
Hz. Muhammed bu duasında da mazlumun bedduasından sana sığınırım derken mazlumun bedduasının ne kadar etkili olabileceğinden bahsetmektedir. Ah alan kişilerin de bu hadisleri görerek kimseye zulmetmemesi gerekmektedir.
Ayrıca kişinin kendi yaptığı zararlar da kendine zulmetme olarak tanımlanmaktadır. Bu yüzden de buradaki zalim insanın kendisi de olabilmektedir.
Hz. Muhammed’in bu konuyla ilgili de şu şekilde dua ettiği bilinmektedir:
“Allah'ım! Kendime kötülük ettim, kusurlarımı itiraf ediyor, bütün günahlarımı bağışlamanı diliyorum.”(Buhârî, Ezan, 149)
Ah almak halk arasında kötü anlama geldiği gibi İslam’da da mazluma zulmetmek anlamına geldiği için bu konu üzerinde durulmuştur. Kültürümüzde de “Alma mazlumun ahını çıkar aheste aheste…” gibi sözler de bulunmaktadır.